Title-elementet (titeltaggen)
Det viktigaste HTML-elementet för din sajt är titeln - <title>
. Det är det HTML-element som har störst påverkan på din rankning och den visas även som rubriker i sökmotorresultaten, i bokmärken och webbläsarens flikar.
Tips och råd
- Inkludera nyckelord och fraser du vill ranka för.
- Utforma din titel så att den blir attraktiv att klicka på för din målgrupp.
- Se till att ha unika titlar för alla dina undersidor.
- Använd gärna avgränsare på ett bra sätt.
- Under 64 tecken. 1
- Inkludera ditt namn eller varumärke för varumärkesbyggande och för att göra det lättare att hitta saker om just dig.
- Inkludera gärna sidans rubrik i din titel så att besökare vet att de kommit rätt efter de klickat på ett sökresultat.
- Använd gärna en plugin till ditt CMS för att automatiskt göra bra titelmärken. (till exempel SEO Title Tag för WordPress)
- Ett tips är att vänta med att utforma din titel tills du har skrivit ditt innehåll.
- En teori är att ju mindre ord i titeln ju mer vikt lägger Google till orden.
Tips!
Jim Westergren har utvecklat Domainstats, en grym tjänst inom SEO där du kan se inlänkar med mera.
Exempel
Exempel för startsidan för ett företag:
<title>Bra bil AB: Service, underhåll och reparation av din bil</title>
Exempel för en annons:
<title>Begagnad Volvo V70 till salu för 49,000 kr | AllaAnnonser.se</title>
Exempel för en artikel:
<title>5 sätt att skruva ihop en dator, artikel av Pelle Svensson</title>
Mer läsning / källor
- ↑Google visar idag upp till 70 tecken i sökresultat. Enligt W3C:
The title should ideally be less than 64 characters in length.
- Tim Berners-Lee, senast uppdaterad 2002 (källa)