Metoder för länkbygge
Denna artikel kommer gå igenom olika metoder för länkbygge. Länkar är väldigt viktigt för bra rankning.
Först lite viktig info
- Först av allt se till att sajten/bloggen som ni ska bygga länkar till är av hög kvalitet (högre kvalitet än andra inom samma sökord) och förtjänar att ranka högt i Google. Är den inte det så dels är det mycket svårare att attrahera länkar och dels kommer den etiska aspekten in.
- Använd nedan metoder i en bra mix för att få det att se naturligt ut (variera ankartexten osv).
- Gör metoderna på ett snyggt sätt så att det inte kan uppfattas som spam. Kommentera till exempel inte i andras bloggar bara för att få en länk.
- Att köpa länkar bryter tydligt mot Googles riktlinjer, likaså många andra av metoderna nedan.
- Använd verktyg som finns listade här för att kolla inlänkar.
- Rekommenderad läsning innan påbörjan av länkbygge: PageRank och Länkar och hur de värderas av Google.
Tips!
Jim Westergren har utvecklat Domainstats, en grym tjänst inom SEO där du kan se inlänkar med mera.
Starta en tävling bland bloggare
Jobba med länkbeten
Se faktabladet Länkbete.
Länkkataloger
Se faktabladet Länkkataloger.
Köp länkar från sajter du kontaktar (sponsra)
- Sök på Google efter relevanta sajter och kontakta dessa med ett erbjudande.
- Detta kan utformas på ett sätt som att ni sponsrar sajten/bloggen med till exempel länkad logga så att det inte uppfattas som manipulering av Google i lika hög grad.
Byt länkar med andra
Se faktabladet Länkbyten.
Köp länkar från företag
Lista av leverantörer med priser och exempel finns på Länkbygge.se.
Publicera artiklar med länk i på andras sajter
Gästblogga
- Du kan höra av dig till bloggar och se om de vill att du ska gästblogga hos dem. Då kan du säkert få med en eller annan länk till din sajt.
- Exempel på bloggar kan ses här.
Se om du kan få länkar från de du har en förbindelse med
- Vänner och kompisars bloggar och hemsidor
- Dina samarbetspartners
- Dina leverantörer
- Dina kunder
Uppmana personer att länka till dig
- Ha med en rad eller två på din sajt/artikel.
- Uppmana i ditt nyhetsbrev/automatiska mail.
- Det kan utformas som om de uppskattar och vill stödja hemsidan så kan de gärna länkar till den.
Länka från dina andra sajter/bloggar
Kanske även din arbetsgivare har sajter som du få länk från?
Köp andra relaterade sajter och använd dessa för att länka
- Bäst är nog att helt enkelt Googla efter sajter man kan köpa.
- Använd who-is för att se ägaren bakom domännamnet.
Jobba med Infographics
En infographic är en stor bild med mycket information. Denna kan återpubliceras med länkar utan risk för duplicate content.
- Anlita ett företag för att skapa din infographic.
- Lägg upp din Infographic på en sida som inte har så mycket annat som stör som annonser och liknande så att så många länkar till den som möjligt.
- Se till att ha stora sociala knappar såsom Facebook/Twitter/Google+ på den sidan för att sprida din infographic.
- Ha en ruta under din infographic med en HTML-kod med en uppmaning för folk att publicera denna infographic på sin egen blogg/hemsida. Ha med minst 1 länk i den koden. Det finns en kodgenerator för detta som du kan använda.
- Kontakta bloggare med tips om att de kan publicera din infographic.
- Skicka in din infographic till kataloger för dessa för att få länkar. Det finns en lista under rubriken "Active Link Building" i denna artikel.
Fler metoder
Resten av metoderna (30st) kan läsas på Länkbygge.se.