Nofollow är ett inofficiellt länkrelationationsvärde. Det används på länkar som man inte vill att sökmotorer ska ge något värde till. 1 Detta värde är viktigt eftersom sökmotorer använder sig av länkar i ett slags röstsystem för att bestämma rankning i sökresultat. Både Google, Yahoo och Bing respekterar detta värde även om de tolkar det lite olika eftersom vissa ändå följer länken (spindlar) men räknar inte in länken som ett röst. Värdet skapades av Google i januari 2005.
<a href="sidan2.html" rel="nofollow">en länk till sidan 2</a>
<a href="http://www.domän.se/ordlista.html" rel="noreferrer nofollow">ordlista</a>
(för flera attribut separera med mellanrum enligt andra exemplet ovan)
Jim Westergren har utvecklat Domainstats, en grym tjänst inom SEO där du kan se inlänkar med mera.
En tidigare metod inom SEO gick ut på att använda nofollow på länkar som ledde till sidor som inte var viktiga att inkluderas i Google och på så sätt ge mer procentuell kraft till dina interna länkar som inte hade nofollow.
Denna SEO-metod fungerar inte längre eftersom Google har ändrat sitt sätt att hantera nofollow. Nu räknas även de länkar som har nofollow in i uppdelningen även om de inte får någon del av kraften. 2
Det är inte någon bra idé att använda sig av nofollow på samtliga externa länkar på sin webbplats. Länkar är grundstommen för internet och det gynnar dig att länka ut till andra.
Länkar som inte har nofollow kallas ibland av SEO-folk som dofollow-länkar. "Please follow"-länkar är ett skämtsamt uttryck för länkar utan nofollow man vill att Google ska följa men som man tror Google ignorerar.
In Google, nofollow links don’t pass PageRank and don’t pass anchortext- Matt Cutts på Google, 15 juni 2009 (källa)
I denna tråden eller som en ny tråd i sektionen Allmän SEO-info.