Sitelinks (webbplatslänkar)
Sitelinks är när Google visar extra länkar till undersidor på en webbplats under sökresultaten.
Här kommer en bild för att visa ett exempel:
Och här en bild på versionen med Sitelinks bara på en rad:
Dessa Sitelinks är skapade och utvalda automatiskt av Google. De uppdateras ganska regelbundet.
Ta reda på om du har Sitelinks
Antingen kan du logga in på Googles verktyg för webbansvariga och klicka på Links -> Sitelinks eller kan du söka på ditt huvudsakliga nyckelord för din webbplats i Google där du rankar på första plats.
Tips!
Jim Westergren har utvecklat Domainstats, en grym tjänst inom SEO där du kan se inlänkar med mera.
Information om dina Sitelinks
Logga in på Googles verktyg för webbansvariga, klicka på Links -> Sitelinks. Där kan du se vilka Sitelinks som Google har valt ut för din webbplats och när de senast var uppdaterat. Du kan även blockera Sitelinks du inte vill ska visas.
Spekulationer
Som så mycket annat med Google är det hemligt men vi kan genom observationer dra en del teorier. För det första verkar det bero på dels sökordet och dels på webbplatsen som rankar på första plats.
Informationen i denna sektionen är tagen från egna observationer och olika källor på internet.
Vad krävs för att få Sitelinks?
- För det första måste du ha en struktur på din sida att man med rena länkar kan navigera till minst 4 undersidor. (vilket man oftast har)
- Du måste ligga etta på ett sökord eller sökfras. Din position på förstaplatsen måste vara väldigt stabil och relevant. Kan inte finnas tvivel från Google att det är du som ligger först, har du legat etta i flera månader i streck är det ett gott tecken.
- Många inlänkar till din webbplats med sökordet som ankartext ser ut att vara en stor faktor.
- Domänen du använder behöver ha samlat ett visst förtroende av Google, vara ganska gammal (typ mer än ett år) och ha en bra nivå av auktoritet.
- Om sökordet inte har så stor konkurrens har du större chans att få Sitelinks om du ligger etta.
- Din webbplats får redan en hel del besökare från Google.
- Att ha sökordet i domännamnet verkar vara till stor hjälp.
- Om din webbplats har länkar till sig från stora sidor med hög auktoritet är det förmodligen en gynnande faktor.
Vilka länkar väljer Google ut?
- Sidor som har flest besökare (eller klick från Googles sökresultat).
- Sidor som länkas permanent från startsidan.
- Sidor som har många externa och interna länkar.
- Länkar till sidor högre upp i källkoden har större chans att bli utvalda.
Hur bestämmer Google hur länktexten ska se ut?
- Rubriken (H1) på sidan verkar spela stor roll.
- Även filnamnet och ankartext på inlänkar till sidan verkar spela roll.